Sok z buraków zawiera m.in. cenny dla zdrowia kwas foliowy, błonnik oraz szereg witamin. Picie soku z buraka pomaga w leczeniu nadciśnienia i chorób układu pokarmowego, a nawet poprawia samopoczucie.

SOK Z CZERWONEGO BURAKA – ZALETY

Częste picie soku z buraka czerwonego pomaga w leczeniu wielu schorzeń, m.in. nadciśnienia, chorób układu pokarmowego, a nawet poprawia samopoczucie.

Burak ćwikłowy jest warzywem cennym ze względu na znaczącą wartość odżywczą. Ma bardzo dużo kwasu foliowego (już 200 g buraka pokrywa połowę jego dziennego zapotrzebowania), zawiera potas, żelazo, mangan, kobalt, witaminy A, C i z grupy B.

Jednym z najważniejszych związków występujących w soku z buraka ćwikłowego jest kwas foliowy, który reguluje rozwój i funkcjonowanie komórek oraz wpływa na prawidłową pracę układów w organizmie. Razem z witaminą B12 współuczestniczy w powstawaniu czerwonych krwinek. Pobudza procesy krwiotwórcze hamując powstawanie anemii.

Nieoceniony jest wpływ kwasu foliowego na powstawanie tzw. neurostymulatorów (np. serotoniny). W znacznym stopniu odpowiada ona za nastrój – dlatego nazywana jest hormonem szczęścia. Serotonina wpływa na prawidłowy sen i na apetyt, zwłaszcza na spożycie niezbędnych do jej wytworzenia cukrów.

Kwas foliowy wpływa również na zwiększenie odporności. Uczestniczy w powstawaniu i funkcjonowaniu białych krwinek. Zapobiega rozwinięciu się nowotworów, obniża ryzyko występowania raka szyjki macicy u kobiet.

W soku z buraka znajdziemy też zestaw witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6), który pomaga w nerwicach, przeciwdziała stresowi, depresji, zmniejsza napięcie nerwowe. Witaminy wzmacniają koncentrację, czujność, refleks, pamięć, pomagają w przypadku zaburzeń snu, regulują nadciśnienie i niedociśnienie oraz poziom cholesterolu.

Sok z buraków zawiera również dużą ilość błonnika, który przyspiesza i ułatwia trawienie. Spożywanie błonnika zalecane jest szczególnie przy schorzeniach gastrycznych.

Sok z buraka ćwikłowego charakteryzuje się znaczącą zawartością składników mineralnych alkalizujących i może przywracać równowagę kwasowo-zasadową po zakwaszającym organizm działaniu produktów mięsnych i zbożowych. Jest to kolejny powód, dla którego warto pić sok z buraków lub stosować inne przetwory z buraka jako dodatek do potraw.

KTO W SZCZEGÓLNOŚCI POWINIEN PIĆ SOK Z BURAKA?

Sok z buraka jest niezbędny dla kobiet w ciąży, ponieważ dzięki spożywaniu soku mogą one w naturalny sposób dostarczać organizmowi kwas foliowy. Jest on bardzo ważny, żeby wyeliminować wady cewy nerwowej u płodu i przyczynia się do wykształcenia się u niego kory mózgowej. Pozytywnie wpływa również na wagę i rozwój noworodków i reguluje przekazywanie i podział cech dziedzicznych komórek, czyli bierze udział w zachowaniu kodu genetycznego. Wpływa dodatnio na funkcjonowanie układu nerwowego.

Najnowsze badania wskazują na korzystny wpływ spożywania soku z buraków ćwikłowych dla osób mających nadciśnienie. Picie soku z buraków ułatwia przepływ krwi, uzupełnia niedobór tlenu w komórkach i obniża ciśnienie. Jest to istotne, dlatego że dzięki zastosowaniu soku z buraków w naturalny sposób można zmniejszyć rozwój niewydolności serca, ryzyko zawału czy udaru mózgu.

Sok z buraków może być stosowany jako napój „energetyzujący”, na co wskazywały przeprowadzone doświadczenia. Z badań tych wynika, że sok z buraków zwiększa wytrzymałość człowieka, spowalnia procesy utleniające w organizmie, a tym samym zwiększa zdolność oszczędnego wydatkowania energii. Właściwości te mogą być istotne zarówno dla sportowców, jak i ludzi mniej aktywnych fizycznie.

źródło: ww: zdrowe-zywienie.wieszjak.polki.pl/produkty/317231,Sok-z-czerwonych-burakow-dlaczego-warto-go-pic.html#