Postanowienia noworoczne na wiosnę – jak działać i co robić, aby je zrealizować?

Początek Nowego roku to czas realizacja noworocznych postanowień. Jedni planują spędzić więcej czasu z rodziną, inni wysypiać się, zmienić pracę lub wyjechać na wymarzone wakacje. Duża część z nas w tym okresie planuje również zadbać o swoją figurę i stan zdrowia. Chcemy się pozbyć zbędnych kilogramów, uzyskać upragnioną atrakcyjną sylwetkę albo po prostu zmienić nawyki żywieniowe w celu poprawy zdrowia i samopoczucia. Często jednak na postanowieniach niestety się kończy. Wynika to głównie z faktu, iż wyznaczamy sobie zbyt wygórowane cele, bądź jest ich zbyt wiele w stosunku do naszych możliwości oraz braku konsekwencji czy planu działania. Jak więc skutecznie i rozważnie podejść do realizacji noworocznych postanowień, aby kolejny rok był czasem realizacji, nie zaś niespełnionych marzeń i obietnic?

 

Od czego właściwie zacząć?

Przede wszystkim powinniśmy się zastanowić się zastanowić na czym nam zależy i do czego dążymy. Co zrobiliśmy już do tej pory w tym kierunku i dlaczego rok temu nam nie wyszło? Najważniejsze jest określenie nie jednego, ale kilku celów, które będą rozłożone w czasie i realne do wykonania. Mniejszymi krokami łatwiej będzie nam uzyskać zadowalający efekt, a kolejny mały sukces będzie nam motywował do dalszego działania. Z tego też względu planując zmiany w sposobie żywienia zastanawiamy się jaki jest nasz główny problem . Być może jest to brak regularności posiłków, podjadanie między posiłkami głównymi, zbyt duża ilość w ciągu dnia, a może niewystarczająca aktywność fizyczna, stres czy brak snu? Jeżeli samie nie jesteśmy w stanie określić co w naszym sposobie żywienia i trybie życia jest niewłaściwe, udajemy się do specjalisty-dietetyka, który profesjonalnie pomoże nam rozwiązać nękający nas problem i nakieruje nas na właściwą drogę.

 

Problem tkwi w najprostszych rzeczach.

Doświadczenie pokazuje, że najczęstszą przyczyną nadwagi i problemów żywieniowych jest nieregularne spożywanie głównych posiłków. Wprowadzenie zmian w sposobie żywienia bez przestrzegania tej najprostszej zasady nie pozwoli nam na osiągnięcie sukcesu. Z tego też względu weźmy kalendarz do ręki, zastanówmy się jak wygląda nasz typowy dzień i rozplanujmy sobie 5 mniejszy posiłków co 2-3 godziny w ciągu dnia.  Na razie nie skupiajmy się na tym co to będzie- kanapka, jogurt, jajecznica czy owoc. Nauczmy się regularności, pamiętając o zasadzie małych kroków.

Jeżeli pięć posiłków na początek to dla nas za dużo, zacznijmy od czterech. Dopiero wtedy, gdy uda nam się wypracować taki nawyk, skup się na dobrze produktów. Istotne jest, żeby wybierać te wartościowe, niskokaloryczne, bogate w błonnik. Każdy nasz posiłek powinien zawierać węglowodany złożone- czyli ciemnie pieczywo, makarony, kasze czy ziemniaki. Do tego w każdym posiłku powinny znajdować się warzywa lub owoce, najlepiej w postaci surowej, ponieważ wtedy są najlepszym źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Do tego dwa posiłki dziennie należy uzupełnić produktami mlecznymi typu: mleko, jogurty, kefir, maślanka czy ser, a kolejny- porcją chudego mięsa. Tłuszcze należy spożywać w postaci surowej, jako dodatek do surówek czy mięs.

 

Żywienie to nie wszystko

Poza aspektami żywieniowymi, powinniśmy pamiętać również o aktywności fizycznej, ale także nie wolno nam zapominać o właściwym odpoczynku nie tylko dla ciała- również ducha. Nie chodzi o to, żeby po raz kolejny kupić drogi karnet na siłownię, pojawić się na niej raz czy dwa, korzystając jedynie z rowerka czy bieżni i nosić go w portfelu, aby móc przed znajomymi pochwalić się swoimi działaniami. Zastanówmy się co jesteśmy w stanie zrobić najpierw oraz jaka aktywność fizyczna sprawia nam przyjemność. Może zamiast jeździć do pracy komunikacją, zdecydujemy się na spacer albo rower? Alo zrezygnujemy z windy i zaczniemy korzystać ze schodów? Zalecana aktywność fizyczna oscyluje w granicach 30-60 minut trzy razy w tygodniu, jednak pamiętajmy, że do

wszystkiego należy podchodzić indywidualnie i dostosować do własnych możliwości. Lepiej mniej, a konsekwentnie. Pamiętajmy również, iż ważny dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego jest wypoczynek. Zarówno ten w ciągu dnia jak i w nocy. Starajmy się spać około 8 godzin na dobę, aby nasz organizm miał odpowiednio długi czas na regenerację. Zaś w ciągu dnia, w zależności od tego jak wyglądają nasze stałe obowiązki, pozwólmy sobie na chwilę relaksu na świeżym powietrzu spacerując, lub czytając ulubioną książkę w domowym zaciszu. W biegu i stresie częściej sięgamy po wysokokaloryczne i niezdrowe przekąski, które burzą nasz postanowienia i plany, dlatego też zwolnijmy.

 

W grupie raźniej

Dla wielu z nas, podjęcie wyzwania w grupie jest łatwiejsze. Wzrasta wtedy poziom motywacji, a prze to osiągnięcie celu jest łatwiejsze. Co więcej, druga osoba stanowi dla nas wsparcie psychologiczne, które jest potrzebne każdemu.

 

Początek roku – przygotowania do wiosennego oczyszczania

Okres między Nowym Rokiem, a wiosną stanowi idealny czas, aby przygotować nasz organizm do wiosennego oczyszczania, które w dzisiejszym zanieczyszczonym świecie jest każdemu niezbędne. Zanim jednak zaczniemy oczyszczanie, warto przygotować się do zmian, po przez wdrażanie kolejnych nawyków i ich konsekwentne powtarzanie. Takie działania pozwolą nam z dużym prawdopodobieństwem osiągnąć zamierzony sukces. Z tego też względu, już od pierwszych dni nowego roku powinniśmy starać się regularnie wypijać minimum 2 litry wody dziennie. Wpłynie to nie tylko korzystnie na ilość spożywanych kalorii, ale także pozwoli stopniowo usuwać zanieczyszczenia obecne w naszym organizmie. Pamiętajmy, nie rezygnujmy przedwcześnie. W początkowym okresie z pewnością napotkajmy na swojej drodze wiele przeciwności. Nie raz będziemy rozważać, czy to w ogóle ma sens? Wszystko w tym momencie zależy od nas. Jeżeli w tym roku wytrwamy w swoich postanowieniach, kolejny rok będziemy witać nie tylko z nową energią, ale również i sylwetką.

Powodzenia! 🙂