Jak rozpoznać nadmiar wody w organizmie? Opuchnięte kostki nóg, palce, obrzmiały brzuch oraz kilka dodatkowych kilogramów to dolegliwości znacznie nasilające się w okresie letnim. Problem, z którym szczególnie często borykają się kobiety, związany jest zatrzymaniem wody w przestrzeni międzykomórkowej, czego efektem są obrzęki. Sprawdź, jakie są przyczyny ich powstawania oraz jak sobie z nimi radzić!

Główną przyczyną powstawania obrzęków jest nieprawidłowo zbilansowana dieta, a przede wszystkim zbyt mała ilość wypijanych płynów. Im mniej wypijamy, tym organizm zmuszony jest więcej zatrzymać, przez co dochodzi do zwiększonego wydzielania wazopresyny – hormonu, który w sytuacji odwodnienia powoduje zatrzymanie wydalania wody i ponowne kierowanie jej do naczyń krwionośnych.

Szczególnie zalecane jest wówczas zwiększenie spożycia wody, jednak pomocne może okazać się także wprowadzenie do diety naparów ziół, przede wszystkim tych o działaniu moczopędnym i oczyszczającym. W przypadku ziół należy pamiętać o ich regularnym stosowaniu, najlepiej 2-3 razy dziennie, gdyż dopiero wtedy jesteśmy w stanie zauważyć efekty.

Pokrzywa (Urtica dioica)

  • 1 łyżeczkę suszonych liści zalać szklanką wrzątku i pozostawić pod przykryciem do zaparzenia na około 15-20 minut, pić 1-2 razy dziennie.

Mniszek lekarski (Taraxacum officinale)

  • 1 łyżkę suszonych kwiatów zalać szklanką wrzątku, parzyć pod przykryciem przez około 10 minut, następnie odcedzić, pić kilka razy dziennie po pół szklanki.
  • Przeciwskazania: nadkwaśność soku żołądkowego, wrzody żołądka, alergie, niedrożność jelit, niedrożność dróg żółciowych, ropniak pęcherzyka żółciowego – stosowanie wymaga konsultacji z lekarzem.

Krwawnik (Achillea millefolium) 

  • 1 łyżkę ziela krwawnika zalać szklanką wrzątku, po 20 minutach przecedzić, pić 2 razy dziennie po pół szklanki.
  • Stosowanie tego ziela w nadmiernych ilościach jest przyczyną zatruć, które objawiają się bólem głowy i lekkim oszołomieniem.

Jeżówka (Echinacea purpurea)

  • 1 łyżeczkę ziela jeżówki zalać szklanką wrzątku i pozostawić na ok. 10-15 minut pod przykryciem, można pić bez ograniczeń.
  • Przeciwskazania: gruźlica, stwardnienie rozsiane, ciąża i laktacja, alergie.

Fiołek trójbarwny (Viola tricolor)

  • 1-2 łyżeczki suszonych ziół zalać szklanką wrzątku i pozostawić na ok. 10-15 minut, pić 3 razy dziennie.

Skrzyp polny (Equisetum arvense)

  • 1 łyżkę suszonego ziela skrzypu zalać szklanką wody i gotować przez 5 minut, następnie parzyć pod przykryciem następne 10 minut, pić 3 razy dziennie.
  • Decydując się na długotrwałą kurację skrzypem, musimy pamiętać, że wypłukuje ona witaminę B1 z organizmu, dlatego bezwzględnie należy stosować suplementację tej witaminy.

 

Kolejny problem stanowi nadmiar soli w diecie. Powoduje on zaburzenie równowagi osmotycznej organizmu, czyli właściwego uwodnienia komórek i przestrzeni pomiędzy nimi. Gdy sodu jest zbyt dużo, woda wysysana jest z wnętrza komórek, a jej nadmiar nie może być prawidłowo usunięty, przez co płyn zalega w tkankach tworząc obrzęki.

Należy zmniejszyć ilość soli dodawanej do potraw, zastępując ją świeżymi i suszonymi ziołami, tak aby po pewnym czasie móc całkowicie ją wyeliminować. Do uzyskania potraw o odpowiedniej jakości sensorycznej bez 

użycia soli najczęściej wykorzystuje się: tymianek, czosnek, majeranek, imbir, cynamon, estragon, słodką paprykę i gałkę muszkatołową.

Pamiętajmy jednak, że duże ilości soli w naszej diecie pochodzą nie tylko z tzw. dosalania, ale również z wielu innych produktów, głównie tych wysoko przetworzonych. Unikajmy produktów typu instant, słodyczy, słonych przekąsek, mieszanek przypraw, marynat, wędlin i pieczywa.

Optymalny stosunek sodu i potasu w diecie powinien wynosić ok. 1:1,7, dlatego należy pamiętać o spożywaniu dużej ilości warzyw i owoców bogatych w potas, np. moreli, bananów, pomidorów, jabłek, awokado, jarmużu oraz roślin strączkowych (soja, soczewica) czy nasion i pestek, np. dyni i słonecznika.

Ilość gromadzonej wody znacznie wzrasta w II fazie cyklu menstruacyjnego, co spowodowane jest wzrostem poziomu estrogenów. Bardziej narażone na wystąpienie obrzęków są także kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną.

Nie bez znaczenia pozostaje także styl życia. Długotrwałe siedzenie sprzyja występowaniu obrzęków, zwłaszcza nóg, co spowodowane jest gromadzeniem płynu w tkankach związanym z wolniejszym przepływem krwi i limfy. Zaleca się także ograniczenie spożycia alkoholu, gdyż powoduje on rozszerzenie naczyń krwionośnych sprzyjające przechodzeniu wody do przestrzeni międzykomórkowych (nadmiar wody w organizmie).

W profilaktyce obrzęków bardzo ważny jest ruch. Lekkie ćwiczenia i spacery przez 30-40 minut dziennie, masaże usprawnią krążenie limfy oraz ograniczą wyciek płynu do tkanek. Dodatkowo można stosować także suplementy diety wspomagające odchudzanie i o działaniu oczyszczającym, które zawierają w składzie wyciągi z wyżej wymienionych ziół.