Czy ziemniaki tuczą, to zależy… Panuje powszechne przeświadczenie, że są bardzo kaloryczne, a tak naprawdę mają około dwa razy miej kalorii niż ryż czy makaron. Odsmażane na głębokim tłuszczu, czy podawane z golonką albo zwykłym sosem rzeczywiście mogą stać się tzw. bombą kaloryczną.

 

Jak przyrządzić zdrowe ziemniaki?

Najczęściej serwuje się gotowane, obrane ziemniaki. Najwięcej wartości odżywczych mają gotowane w mundurkach, czy gotowane na parze. Poleca się również pieczone (można je wcześniej podgotować) razem z warzywami. Do takiej potrawy nie trzeba dodawać żadnych sosów.

 

Właściwości ziemniaków

Jedzenie ziemniaków ma swoje inne zalety, a mianowicie są one dobrym źródłem nie tylko węglowodanów, ale też witaminy C oraz potasu. Witamina C pełni wiele funkcji w organizmie, m. in. wzmacnia odporność, chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, ułatwia przyswajanie żelaza, a także jest potrzebna do wytwarzania kolagenu. Natomiast  potas jest jednym z głównych kationów organizmu, który jest niezbędny do zachowania prawidłowej kurczliwości mięśni i przewodnictwa nerwowego.

Zatem ziemniaki same w sobie nie tuczą, ale duże ich ilości czy tłuste dodatki mogą przyczynić się do przybrania na wadze. Trzeba pamiętać, że tak jak we wszystkim, najważniejszy jest umiar.

Autor: Maria Piekarska, Marta Kuc